– Vi åkte på ett larm och behövde köra förbi en vändplats in på en mindre väg. Det var inte en parkeringsplats, men man hade ändå ställt sina bilar där. Vi kom inte fram, så vi ställde vår stora bil en bit längre bort, tog med de grejer vi trodde att vi behövde och sprang. Vi visste inte om vi kanske behövde fler saker från bilen för att kunna hjälpa. Man behöver vara 100 % fokuserad när man väl kommer fram till en olycka. Den här gången blev det stressigt, säger Therese Sannerstedt, brandman på Samhällsskydd Mellersta Skaraborg (SMS).
Therese jobbar sedan ett par år tillbaka som brandman på Samhällsskydd Mellersta Skaraborg. Som brandman åker man inte bara på bränder utan också på larm om trafikolyckor, hjärtstopp, drunkningstillbud, islivräddning och automatlarm för kommunens verksamheter. I jobbet ingår också att öva för att vara förberedd inför de larm som kan komma in. Det kan handla om att öva scenarion, förbättra sin lokalkännedom och att öva informationsflöden.
Alla reagerar olika vid en utryckning med blåljus och sirener, särskilt i trafiken. En brandbil är dessutom större än vad många föreställer sig och att smita lite åt sidan med personbilen är ibland inte tillräckligt. Det är särskilt svårt att komma fram på mindre vägar på landsbygden, eftersom de vägarna inte är byggda för så mycket trafik.
– Man blir ju fruktansvärt frustrerad om man fastnar, när man vet att man behövs längre fram på vägen. Vi förstår ändå, vi är ju alla människor som kan bli stressade. De allra flesta vill hjälpa räddningstjänsten så att de kommer fram. Men ibland blir det inte helt rätt, fortsätter Therese.
I somras åkte SMS ut på ett larm vid en sjö. Det gick vid det tillfället inte att ta sig fram eftersom det stod parkerade bilar på vägen som hindrade deras framfart.
– Det har trots allt gått bra hittills, både vid larmet bortanför vändplatsen och vid sjön, men det kan gå sämre nästa gång. Den här dagen vid sjön var det soligt och fint och visst förstår vi att folk vill bada. Men, man behöver tänka efter innan man ställer bilen, manar Therese.
Vid en olycka är det lätt att bli stressad och att få tunnelseende. Många vill bara ”komma fram” och blir kreativa i sina vägval. Man ”ska bara” handla eller åka till jobbet. Men att stå på E20, ha satt upp farthinder, lampor, skyltar och sirener och ändå bli passerad av en lastbil i 100 knyck som oskyddad trafikant är ett reellt problem.
– Andas! Tänk igenom idag hur du vill agera om du kommer fram till en olycka. Är du osäker på vad du kan göra, så fråga exempelvis den som spärrar av vad du kan hjälpa till med. Annars är en bra regel att hålla avstånd och stanna fordonet, menar Therese.
Vill man ut och gå i skog och mark och parkeringsplatsen där man tänkt stå är full kan man med fördel ställa bilen på en parkeringsplats längre bort. På så sätt bygger man dessutom in extra motion och rörelse, om man nu ändå tänkt att vara ute och gå.
– Det är bättre att gå en extra bit själv om man ändå ska ut och motionera, än att tvinga oss att släpa utrustning och springa när det har hänt något akut. Tänk gärna en gång till och se till att parkera bilen så att alla sorters bilar kan passera förbi. Du vet inte vad som kan komma att hända längre fram, säger Therese.
I Skara kommun arbetar drygt 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge dig en så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Vårt arbete utgår från vårt uppdrag och vår vision. Att skapa möjligheter och förutsättningar till en så bra vardag som möjligt för våra medborgare.