2019-02-19 14:05Pressmeddelande

Tre UF-företag till final

Under tisdagsförmiddagen släpptes nyheten. Tre av åtta företag som är nominerade inom kategorin "årets UF-företag" kommer från Katedralskolan. Företagen som blev nominerade har redan gått vidare i kategorin ”årets affärsplan”.

- Årets UF-företag är det största man kan bli nominerad till. All tid och allt jobb vi har lagt ner har lönat sig och gett resultat. Jag är verkligen jätteglad, säger Elin Jacobsson som är en av fem tjejer som driver företaget Refreshed.

Siktar högt

Årets UF-mässa närmar sig med stormsteg och går av stapeln 7-8 mars i Skövde Arena. Förberedelserna inför denna är i full gång med alltifrån produktion av produkter till planering och byggnation av monter. Under de senaste åren har Katedralskolan tagit hem många fina priser. År 2016 och 2018 tog man hem utmärkelsen årets UF-skola och 2018 plockade man även hem titeln årets UF-företag. Katarina Dahl som är lärare på Katedralskolan vann utmärkelsen årets UF-lärare 2017.

• -Jag brinner verkligen för entreprenörskap och denna typ av läroform. Eleverna får inte bara kunskap inom företagsekonomi, privatjuridik och marknadsföring utan får även lära sig att ta ansvar, planera sin tid och knyta kontakter, säger Katarina Dahl.

Ett av de tre företagen som gått vidare är ”Refreshed UF”. Företaget drivs av fem tjejer som producerar och säljer ett linnevatten som man sprayar på valfri textil för en snabb uppfräschning. Idén uppkom genom ett gammalt husmorsknep då man såg ett behov av en produkt för att fräscha upp kläder som inte var i behov av en tvätt.

- Den största anledningen till att jag valde Ekonomiprogrammet var för att man får starta företag och för att det är ett stort fokus på just den delen. Man lär sig så mycket både om företagande och om sig själv. Programmet har också ett gott rykte med drivna och engagerade lärare, säger Tilda Torildson som är med och driver företaget Refreshed.

”Learning by doing”

Det finns inget självklart svar på varför Katedralskolan har haft stora framgångar inom Ung företagsamhet de gångna åren. Men med största sannolikhet handlar mycket om att man sätter ribban högt, att eleverna är drivna och engagerade och att lärarna är engagerade och kunniga.

• -Jag uppmuntrar eleverna till att våga testa och utmana sig själva. Jag tror stenhårt på uttrycket ”learning by doing”, fortsätter Katarina.

De två andra företagen som kammat hem en finalplats i kategorin årets UF-företag är ”Trivet UF” och ”Zoomisarna UF”. Trivet säljer stilrena magnetiska grytunderlägg som de tillverkar själva från grunden och Zoomisarna har skapat ett kortspel med utmaningar för barn där man kombinerar nytta med nöje.