2021-05-25 10:04Pressmeddelande

Studentfirande Katedralskolan 2021

Till följd av coronapandemin kommer studenten även i år att bli annorlunda för Katedralskolans avgångselever. Som alltid högtidlig och minnesvärd men med en begränsad inramning.

Katedralskolans avgångselever springer ut fredagen den 11 juni. Firandet sker klassvis tillsammans med mentor och rektor utefter ett schema som sträcker sig över hela dagen. Därefter springer klasserna ut efter ett tidsschema. Utspringet kommer livesändas (länk kommer finnas på skara.se)

Fyra anhöriga/vänner på plats
Väl utanför dörrarna har varje student i år möjlighet att få hyllas av fyra anhöriga/vänner på plats. Planen i år är alltså att skolan öppnar upp så att detta ska kunna bli möjligt. De besökande har av skolan erhållit en biljett som berättigar dem inträde till skolans område för att de där ska kunna möta upp och fira sin student.

- Vi vill såklart att anhöriga ska få möjligheten att se sina studenter springa ut och jag vet att vi tillsammans kan fixa ett så säkert firande som går, säger Petra Björk samordningsrektor på Katedralskolan.

En personbil per student är det som gäller, också här krävs biljett som visar på parkeringstid och angiven parkering. Förutom Katedralskolans parkering mot Brunsbogatan nyttjas i år även grusparkeringen vid badhuset – allt för att undvika folksamlingar.

Vakter kommer att finnas på plats både på parkeringarna och på skolans område för att hjälpa till. Alla uppmanas att respektera de tider och riktlinjer som gäller.

Självklart måste man var frisk och symptomfri
För att få komma till skolan på studenten krävs precis som vanligt att man känner sig helt frisk och inte uppvisar några sjukdomssymptom. Detta gäller såväl studenter som besökare.

Tänk på miljön och undvik plastkonfetti och ballonger vid utspringet.

Förutsättningar och riktlinjer för hur många anhöriga/vänner som kan delta på plats kan komma att ändras. Följ skara.se/katedralskolan för senaste nytt kring student 2021

Tidschema och förhållningstider

Klass Utspring Parkeringsplats Parkeringstid för besökare
GYsär 10:00 Katedral 09:40-10:30
ES18 11:00 Katedral 10:40-11:30
SA18 11:30 Badhus 11:10-12:00
EK18 12:00 Katedral 11:40-12:30
NA18 12:30 Badhus 12:10-13:00
FT18 13:00 Katedral 12:40-13:30
EE18 13:30 Badhus 13:10-14:00
HA18 14:00 Katedral 13:40-14:30
IB18 14:30 Badhus 14:10-15:00
BA18 15:00 Katedral 14:40-15:30
BF18 15:30 Badhus 15:10-16:00
TE18 16:00 Katedral 15:40-16:30
VO18 16:30 Badhus 16:10-17:00

Varmt välkomna till studenten 2021!