2020-05-08 14:58Pressmeddelande

​Så här blir studentfirandet på Katedralskolan

Den 12 juni firar vi våra studenter på Katedralskolan. Gamla traditioner får samsas med nya rekommendationer, men fira ska vi! Sedan tidigare beslut kommer anhöriga inte att kunna närvara som vanligt. Däremot har anhöriga i en bil möjlighet att möta upp på parkeringen efter att studenterna sprungit ut ur skolans portar. Vi livesänder utspringet så att det går att följa från bilen eller hemifrån.

Studentfirandet blir klassvis, där även mentor och rektor utifrån ett schema kommer att delta. Efter klassvis firande springer studenterna ut och vid anvisad parkering möter en bil per elev upp.

Schema och praktisk information

Håll avstånd! Respektera tiderna!

Klass Utspring Parkeringstid
EK17 11:00 10:50-11:20
SA17 11:30 11:20-11:50
IB17 12:10 12:00-12:30
VO17 12:40 12:30-13:00
NA17 13:20 13:10-13:40
FT17 13:50 13:40-14:10
BA17 14:30 14:20-14:50
TE17 15:00 14:50-15:20
ES17 15:40 15:30-16:00
HA17 16:10 16:00-16:30

Efter utspringet tar sig studenterna direkt till Katedralskolans parkering där förälder, anhörig eller annan person har möjlighet att möta upp i bil (max en bil per student). Det kommer att finnas en parkeringsvakt på plats för att bocka av vilken student som ska hämtas. Endast under angiven tid får fordon och mötande person befinna sig på parkeringen.

På studenten får alltså inte föräldrar, anhöriga eller allmänheten befinna sig på skolans område detta för att vi tillsammans ska kunna följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Beslutet grundar sig i Folkhälsomyndigheten och Skolverkets rekommendationer avseende student- och skolavslutningar vårterminen 2020.

Studenterna måste ta eget ansvar

Andra arrangemang som studentbal och kortege anordnas inte av Katedralskolan och är därmed inte skolans ansvar. Vi understryker vikten av att eleverna följer, respekterar och tar sitt ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och att vårdnadshavare stöttar sina ungdomar i detta.

Avslutning för övriga årskurser

Övriga årskurser på skolan kommer att ha en obligatorisk digital avslutning den 12 juni klockan 09:00. Mer information till eleverna kring denna kommer från mentor.