2019-05-14 09:52Pressmeddelande

Så får du klimatsmarta vanor

null

Vi ställs inför 35 000 beslut varje dag. De flesta sker automatiskt utan att vi beslutar aktivt om dem. Även om vi tycker att vi gör många aktiva val sker ca 95 procent automatiskt och endast 5 procent där vi verkligen väljer. Att ändra sina vanor kräver tankekraft, tid och energi.

Ett sätt att hjälpa oss till en förändring och göra rätt val kallas nudging. Man hjälper konsumenten att välja, t.ex. vegetarisk mat förkryssad vid kursinbjudan, placera en ekologisk vara bättre än en vanlig i butiken, i bilpoolen står elbilen närmast din arbetsplats mm.

Föreläsning i Skara 16 maj

Ida Lemoine från Beteendelabbet föreläser med efterföljande workshop om hur vi kan förändra vår livsstil i en mer klimatsmart riktning. Med hjälp av kunskap och nya insikter från beteendeforskning kan vi skaffa oss själva mer klimatsmarta vanor, utan att behöva anstränga sig med extra tankekraft i vardagen.

Föreläsningen inleds med en interaktiv introduktion om vad som driver ett beteende, hur vi fattar beslut, vilka mänskliga ”tankefällor” man ska se upp med när man arbetar med beteendeförändring och hur man genom nudging kan göra det lätt för sig själv att göra rätt. Under föreläsningen ges verkliga exempel på lyckad beteendeförändring och du får konkreta verktyg för hur du kan ändra dåliga beteenden med bättre.

I en efterföljande workshop får du arbeta med en eller flera beteendeutmaningar i vardagen för en mer klimatsmart livsstil. Du får lära dig metoder för att kartlägga beslutssituationer, hinder och drivkrafter utifrån din egen utgångspunkt. Slutligen ges konkreta tips för hur du själv kan skapa nya, klimatsmarta vanor i vardagen.

Tid: torsdag 16 maj kl. 18:00
Plats: Rådhussalen Stortorget 4, Skara

Arrangör: Energi- och klimatrådgivningen

Arrangemanget är en del av projektet Klimatsmart familj som finansieras av Energimyndigheten.

Exempel på nudging i Sverige

  • En skola i Sollentuna minskade matsvinnet med 30 procent genom att minska storleken på tallrikarna
  • ICA fick kunder att blanda ut köttfärssåsen genom att lägga morötter bredvid köttfärsen i kyldisken
  • En livsmedelsbutik i Nyköping ökade försäljningen av ekologiska bananer genom att skylta upp de andra som ”besprutade bananer”

Exempel som inte är nudging där man vill försöka styra konsumenter är:

  • Förbud
  • Piska, morot, skatter, belöning
  • Monetära incitament, som bidrag, rabatter, skatteavdrag
  • Ge fakta rakt upp och ner


Om Skara kommun

I Skara kommun arbetar drygt 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge dig en så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Vårt arbete utgår från vårt uppdrag och vår vision. Att skapa möjligheter och förutsättningar till en så bra vardag som möjligt för våra medborgare.


Kontaktpersoner

Peter Blom
Utvecklingsledare
Peter Blom
Linda Esseholt Hermansson
Kommundirektör
Linda Esseholt Hermansson
Ylva Pettersson
Oppositionsråd
Ylva Pettersson
Pernilla Magnusson
Förvaltningschef omsorgen
Pernilla Magnusson
Mats Flygelholm
Förvaltningschef service och teknik
Mats Flygelholm
Carolina Esping
Utvecklingschef
Carolina Esping
Mikael Hätting
Kommunjurist
Mikael Hätting
Säkerhetssamordnare
Rebecca Bergelin
Utvecklingsledare
Camilla Helander
Verksamhetsutvecklare kultur
Johan Frick
Marie Wennerholm
Besöksnäringsstrateg
Marie Wennerholm
Peter Gustavsson
Verksamhetsutvecklare
Peter Gustavsson
Maria Vretemark
Fil dr, 1:e antikvarie
Maria Vretemark
Kommunikationsenheten