Under höst och vinter 2024 genomfördes en undersökning för att kartlägga arbetsmiljön för de tjänstepersoner i Skara kommun som arbetar nära politiken. De första resultaten har nu presenterats och pekar på vissa utmaningar i arbetsmiljön.
Undersökningen initierades efter att kommunstyrelsen fått signaler om att det fanns ett behov av att granska arbetsmiljön för dessa tjänstepersoner. En enig kommunstyrelse beslutade att utse personalutskottet som styrgrupp för uppdraget. Undersökningen genomfördes av kommunens företagshälsovård.
– Det känns positivt att kommunstyrelsen enigt har ställt sig bakom att genomföra denna undersökning. Att vi är samlade i detta beslut visar på vikten av att säkerställa en god arbetsmiljö för våra tjänstepersoner, vilket i sin tur stärker hela kommunens verksamhet, säger Ulla Hellberg, ordförande i personalutskottet.
Det är inte oväntat att undersökningen pekar på vissa brister i arbetsmiljön. När man granskar en verksamhet på djupet, särskilt i en komplex och dynamisk miljö som den mellan tjänstepersoner och politiken, är det naturligt att vissa utmaningar och förbättringsområden kommer fram. Dessa insikter är viktiga för att kunna skapa en mer hållbar och effektiv arbetsmiljö framöver, och det ger möjlighet att vidta de åtgärder som krävs för att förbättra arbetsmiljön.
– Det är en naturlig del av processen att undersökningen visar på vissa brister. Detta ger oss värdefull information för att kunna vidta rätt åtgärder och skapa en bättre arbetsmiljö för alla inblandade, fortsätter Ulla.
– Det är viktigt att alla ska känna sig trygga, och därför är det bra att vi nu enigt tar ett grepp kring både förtroendevaldas och tjänstepersoners arbetsmiljö eftersom vi vet att det finns brister kring båda. Det är också av vikt att utbilda kontinuerligt kring hur man hanterar t.ex. saklig kritik och meningsskiljaktigheter i sakfrågor. Tillsammans kan vi hela tiden skapa bättre gemensamma forum, säger Patrik Grönlund, vice ordförande i personalutskottet.
Majoriteten av de förtroendevalda upplevs agera professionellt. Flera tjänstepersoner rapporterar dock låg psykologisk trygghet i samarbetet, särskilt i relation till ett fåtal individer. Utmaningarna är kopplade till sammanträdesrummet, där negativa händelser förekommer både inom och utanför rummet. Kommunstyrelsen och Barn- och utbildningsnämnden upplevs som de mest utmanande forumen för tjänstepersonerna. Men det framkommer också att utmaningarna i arbetet med förtroendevalda inte tycks bidra till att tjänstepersoner överväger att byta arbetsgivare.
– Trots att majoriteten av de förtroendevalda agerar professionellt, är det tydligt att det finns utmaningar som påverkar arbetsmiljön. För att få en djupare förståelse för dessa frågor har vi nu begärt en fördjupad rapport som kan ge oss en klarare bild och hjälpa oss att vidta de åtgärder som krävs, avslutar Ulla.
Ulla Hellberg
Ordförande i personalutskottet
0730248742
Ulla.hellberg@skara.se
Patrik Grönlund
Vice ordförande i personalutskottet
0737537182
patrik.gronlund@skara.se
I Skara kommun arbetar drygt 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge dig en så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Vårt arbete utgår från vårt uppdrag och vår vision. Att skapa möjligheter och förutsättningar till en så bra vardag som möjligt för våra medborgare.