2021-12-09 13:34Pressmeddelande

Öppet hus blev startskottet på ett ökat intresse för Katedralskolan

Det är verkligen något visst med att uppleva Katedralskolan på plats. Digital marknadsföring och annonsering i all ära, men det händer något speciellt när man kommer innanför skolans väggar. Den mysiga känslan och närheten till varandra är något som måste upplevas. Och att de fysiska träffarna spelar roll fick skolan verkligen kvitto på efter öppet hus. De senaste veckorna har anmälningarna till att ”Skugga en Katedralare” strömmat in.

– Det var en tillställning som vi alla längtat efter att genomföra. Det har hänt mycket i verksamheten under pandemin, och elever och personal var taggade på att visa upp det för potentiella elever och deras föräldrar. Det är när de kommer till oss som vi verkligen får chansen att visa vilka vi är och vad vi står för. Så roligt att vi får ett kvitto på det, säger Petra Björk, samordningsrektor på Katedralskolan.

Stort tryck på att ”skugga en Katedralare”

Intresset för skolan har ökat markant efter öppet hus. Elever som är nyfikna på Katedralskolan har möjlighet att ”Skugga en Katedralare”. Detta innebär att man under en dag får gå vid sidan om en klass eller en elev för att få bästa möjliga inblick i skolan.

– Innan öppet hus var intresset för detta ganska svalt. Nu efteråt är trycket skyhögt. Vi har nog aldrig haft så många som hör av sig till oss om att de vill ”skugga en Katedralare. På två veckor var det 40 elever som ville komma till oss och förfrågningarna fortsätter bara att trilla in, fortsätter Petra.

En storslagen verksamhet mitt i Skaraborg

Det senaste åren har det hänt mycket på Katedralskolan och framgångarna inom olika områden har avlöst varandra. Flera program har sett över sina utbud och anpassat och skruvat i kurserna för att möta efterfrågan hos elever. Men även om skolans utbud är brett så finns det områden där skolan är lite extra framgångsrik, där bland annat ung företagsamhet (UF), idrottssatsningar, internationella utbyten och det faktum att man har ett riksidrottsgymnasium för cykelelever.

– Tidigare år har vi haft utmaningar när det kommer till att få de elever som bor i Skara att stanna kvar och fortsätta sina gymnasiestudier i sin hemkommun Vår upplevelse nu, när vi pratar med elever som står inför sitt gymnasieval, är att man allt mer får upp ögonen för Katedral. Elever uttrycker vikten av närhet till och på Katedralskolan. Vi är en storslagen verksamhet mitt i Skaraborg, säger Ann Bjärnsund, studie- och yrkesvägledare på Katedralskolan.

Petra Björk
Samordningsrektor Katedralskolan