Fredag 9 december landar Skaraguiden ner i alla brevlådor runtom i kommunen. En liten guidebok som innehåller information om kommunens verksamhet och erbjuder också ett stort kontaktregister för kommunala verksamheter, föreningar och företag i kommunen.
Kommunen vill att Skaraguiden ska ge känslan av en tryckt och analog version av kommunens webbplats skara.se. Kommunens webbplats är användarvänlig och har gott betyg – den är flitigt använd av invånare och besökare. Även om information och tjänster sker mer och mer via digital teknik såsom webbplats, sociala medier och e-tjänster, är det viktigt med ett alternativ för att ge god service och tillgänglighet till fler målgrupper och under alla förhållanden. Det är här Skaraguiden fyller sin främsta funktion.
- Vi vet att denna typ av guide är uppskattad och kommer att vara till nytta för våra kommuninvånare. Det är mycket information om kommunen samlat i ett behändigt format, säger Linda Filipsson, kommunikatör.
Guiden är också en bra plats för kommunens företag att synas och komma ”hem” till sina kunder med tjänsterna de erbjuder. Och att synas tillsammans med kommunala verksamheter och föreningar ger bra genomslag och god service till Skaras invånare.
Skulle det vara någon som blir utan en Skaraguide är det bara att kontakta eller besöka Skara turistbyrå och hämta ut ett exemplar.
Skara kommun ger ut guiden i samarbete med Guidemakarna AB som har lång erfarenhet av kommunguider och samarbetar med många av kommunerna i Skaraborg.
I Skara kommun arbetar drygt 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge dig en så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Vårt arbete utgår från vårt uppdrag och vår vision. Att skapa möjligheter och förutsättningar till en så bra vardag som möjligt för våra medborgare.