2020-06-12 07:00Pressmeddelande

Nationaldagssuccé – tusentals tittare

Det som vanligtvis lockar en begränsad skara invånare till Djäknescenen på nationaldagen, lockade i år närmare 4000 tittare digitalt. Nationaldagen brukar traditionsenligt firas med musikskolans orkester, pris- och stipendieutdelning och underhållning. Så gjordes även i år, även om samlingen blev hemma i sofforna.

– Vi ställde inte in, vi ställde om. Just nu är vi uppe i närmre 4000 visningar av firandet. Tillsammans med företagare, eleverna på musikskolan och deras lärare, Andreas Ljung som konferencier och andra musiker fick vi i år publikrekord på nationaldagsfirandet! Två och en halv timmas produktion gick galant, där lite material var förinspelat och en hel del sändes i live och pusslades ihop. Vi satte en hög ribba, men ville också ge våra invånare det bästa av dagen, säger en glad Peter Blom, kommunikationschef.

För den som fortfarande inte tagit del av nationaldagsfirandet 2020 finns det att titta på i efterhand på skara.se/skaraplay.

– Nationaldagen är en stor händelse i Skara och vi blev tvungna att tänka utanför boxen i den pandemin vi är i. Så vi planerade om. Det enda vi sparat till ett senare tillfälle i höst är välkomnandet av nya svenskar på biblioteket. Där såg vi att det skulle bli problematiskt att samla nästan 200 personer under samma tak. Det blir ett extra firande helt enkelt när rekommendationerna släpper, avslutar Peter.

Ola Johansson, tekniker i Skara kommun, jobbade med att få ihop det praktiska kring firandet.

– Det är alltid en utmaning att få ihop så många timmars produktion. Vi hade tur med vädret när vi spelade in stipendieutdelningarna i Fornbyn. Livesändningen kunde vi sköta från stadshuset och allt var verkligen med oss under dagen, säger Ola Johansson.

Festligheterna fortsätter

Butikerna i staden hade Vår vänliga vecka som kampanj istället för det traditionsenliga att hålla öppet på själva nationaldagen. Kampanjveckan har fortsatt den här veckan och ett sista firande blir på fredagen med studenten och evenemanget #HurraFörSkarasStudenter.