2020-01-30 12:48Pressmeddelande

Fortsatta UF-framgångar för Katedralskolan

I tävlingen årets affärsplan deltog totalt 90 bidrag från Skaraborg. Här lyckades Katedralskolan knipa hela tre platser på topp 10-listan. Företagen som lyckades knipa en av de tio åtråvärda platserna har nu kvalat sig till tävlingen årets affärsplan på den regionala mässan i Skövde 4-6 mars. Där åker det vinnande företaget till SM i Stockholm.

– I affärsplanen ska företagen berätta om den verksamhet de tänkt att bygga upp. När de arbetar med den är det viktigt att granska alla delar i företaget, bland annat marknadsföring, finansiering och hur företaget valt att organisera sig. Flera delar där eleverna behöver avgränsa sig, tro på sin intuition och våga satsa, säger Katarina Dahl lärare på ekonomiprogrammet på Katedralskolan.

Ett av företagen som tagit sig vidare är Medicinhjälpen UF från Handelsprogrammet. Företaget drivs av fyra tjejer som producerar och säljer produkter som ska göra det lättare och roligare för föräldrar och barn att hantera och ta mediciner.

– Att vi gått vidare i årets affärsplan är en jättestor ära för oss. Vi är väldigt tacksamma och vi är mycket stolta över oss själva. Vi hade som mål att vara topp-10. Självklart vill vi gå så långt som möjligt inom alla tävlingar vi deltar i, berättar Moa Häljebo från Medicinhjälpen UF.

De andra företaget som tagit sig vidare är ensamföretagaren Antonia Johnson som driver BeSafe UF från Ekonomiprogrammet. Företaget tillverkar justerbara axelremmar med invävda reflextrådar till väskor, vilket gör att man med stil syns i trafiken. Eco Wraps UF från ekonomiprogrammet är det tredje företaget som kvalificerat sig in till den regionala mässan i Skövde. De tre eleverna som driver företaget tillverkar ekologisk och närproducerad bivaxfolie som ett hållbart alternativ till plastfolie.

– Jag är övertygad om att alla är lika hedrade av att ta sig vidare till den SM-finalen i vår. Självklart är det en hel del slit och tankeverksamhet som ligger bakom framgångarna. Det är roligt att gå på en skola som satsar på Ung Företagsamhet och att skolans elever och företag fortsätter att leverera i dessa sammanhang, avslutar Arvid Johansson från Ecp Wraps UF.