2017-04-27 07:30Pressmeddelande

Förhandsvisning av Kata Gård inför invigningen

PRESSINBJUDAN

Tid: Torsdag 4 maj kl. 11.00

Plats: Kata Gård på kullen bakom klosterkyrkan i Varnhem vid den nya informationsbyggnaden.

Efter visningen av Kata Gård har du möjlighet att följa med in till Västergötlands museum i Skara, för en förhandsvisning av den nya utställningen med de arkeologiska fynden från Varnhem.

Byggnationen av ett skyddstak, ”Överbyggnaden”, över Sveriges kanske äldsta kristna rum är nu klar. Den 7 maj kl. 13.00 är det dags för invigning av Kata Gård som blir det officiella namnet på området uppe på kullen bakom Klosterkyrkan i Varnhem. Västergötlands Museum ansvarar för drift och verksamhet och i samband med invigningen öppnar här utställningen ”Kristna Vikingar i Varnhem”. Samma dag öppnar också utställningen ”Kata och Kättil” på museet i Skara där originalfynden från Varnhem kommer att visas tillsammans med en rekonstruktion av vikingakvinnan Kata.

Bakgrund
Varnhem är en av de viktigaste historiska platserna i Västergötland och i Sverige. Sedan 2005 bedriver Västergötlands museum ett arkeologiskt utgrävningsprojekt här.Resultaten från utgrävningarna visar bland annat att Västergötland kristnades redan på 900-talet. I och med fynden i Varnhem får Sveriges historia skrivas om. Platsen har fått sitt namn efter Kata, kvinnan som härskade på storgården under vikingatidens slutskede.

Det är arkitekten och professorn i arkitektur Magnus Silfverhielm från AIX arkitekter i Stockholm, som ritat denna byggnad. Här möter modern arkitektur 1000-åriga murar.Bygghyttan i Karlsborg AB har utfört själva byggnationen. Under hela projektperioden har Skara pastorat varit projektägare.

Då möter du:
- Maria Vretemark, arkeolog, Västergötlands museum

- Göran Elisson, formgivare, Västergötlands museum

- Marie Wennerholm, turistchef i Skara

- Markus Hagberg, församlingspräst i Varnhem

- Maria Nordström, projektledare ”Projekt Överbyggnad i Varnhem”