2018-06-30 13:00Pressmeddelande

Är vi först i Sverige?

null

Kan det vara så att Skara kommun hittat ett nytt, men ändå självklart sätt, att möta stadens tusentals besökare? Framöver kommer nämligen kommunens parkeringsvakt Christina Holm även att kunna titulera sig turistvärd.

Christinas jobb handlar inte bara om att hålla koll på felparkerade bilar. Faktum är att en hel del av hennes arbetstid går åt till att bland annat besvara frågor och visa vägen till olika besöksmål i kommunen. När hon la märke till att det fanns behov av en turistvärd ute bland stadens besökare lyfte hon idén med turistbyrån.

-I den mån det är möjligt vill jag kunna svara på frågorna som jag får från såväl invånare som besökare. Att göra folk glada hör ju inte till vanligheterna i mitt yrke så när jag har chansen vill jag ta den. En gång fick jag till och med en kram när jag guidade några rätt, skrattar Christina Holm parkeringsvakt i Skara kommun.

”En enorm service till våra medborgare och besökare”

Hon är den som möter stadens besökare dagligen och frågorna hon får är allt mellan himmel och jord. Det kan vara alltifrån restauranger och butikers öppettider till vägen ut till Sommarland. Nu vill kommunen öka tillgängligheten och närvaron för att kunna möta och tillgodose det behov som finns.

-Vad jag vet är vi först ut i Sverige med att erbjuda denna typ av värdskap. Det är en enorm service till våra medborgare och besökare och ett självklart arbetssätt, säger Peter Blom kommunikationschef i Skara kommun.

En win-win situation

Tämligen ofta är de frågor som kommer till Christina spontana och kanske inte kräver ett besök till Turistbyrån. Då är det väldigt positivt med någon som fångar upp, besvarar och guidar rätt direkt.

Personalen på Turistbyrån och Christina kommer att ha ett gemensamt utbyte av denna typ av arbetssätt. Hon återkopplar frågorna som dyker upp och Turistbyrån förser henne med kunskap, information och trycksaker.

-Vi på Turistbyrån ser enormt positivt på denna typ av samarbete. Vi kommer ju få ökad förståelse för vad man behöver förbättra och utveckla ute på stan. Sen att Christina är historieintresserad ser vi ju som ett stort plus, förklarar Ann-Marie Eng turistbyråansvarig i Skara kommun.

Under tiden som parkeringsvakt har Christina lagt märke till att även Skaraborna stöttar och guidar stadens turister.

-Det finns en stolthet hos Skaraborna. Det är jättekul att se att man vill visa upp staden från sin bästa sida och ge besökarna en bra och positiv vistelse i Skara, avslutar Christina.

Kontaktpersoner
Peter Blom
Kommunikationschef
0511-320 40

Ann-Mari Engh
Turistbyråansvarig
0511-325 93


Om Skara kommun

I Skara kommun arbetar drygt 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge dig en så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Vårt arbete utgår från vårt uppdrag och vår vision. Att skapa möjligheter och förutsättningar till en så bra vardag som möjligt för våra medborgare.


Kontaktpersoner

Peter Blom
Utvecklingsledare
Peter Blom
Linda Esseholt Hermansson
Kommundirektör
Linda Esseholt Hermansson
Ylva Pettersson
Oppositionsråd
Ylva Pettersson
Pernilla Magnusson
Förvaltningschef omsorgen
Pernilla Magnusson
Mats Flygelholm
Förvaltningschef service och teknik
Mats Flygelholm
Carolina Esping
Utvecklingschef
Carolina Esping
Mikael Hätting
Kommunjurist
Mikael Hätting
Säkerhetssamordnare
Rebecca Bergelin
Utvecklingsledare
Camilla Helander
Verksamhetsutvecklare kultur
Johan Frick
Marie Wennerholm
Besöksnäringsstrateg
Marie Wennerholm
Peter Gustavsson
Verksamhetsutvecklare
Peter Gustavsson
Maria Vretemark
Fil dr, 1:e antikvarie
Maria Vretemark
Kommunikationsenheten